Contact

Bakkerij Ranson-Canniere
Lammersakker 4
8700 Tielt

Handleiding

Download pdf
Om gebruik te kunnen maken van het online portaal dient u een account aan te vragen. Dit kan op eenvoudig verzoek via info@ranson-canniere.be of via +32 51 63 34 89.

Het portaal is te bereiken via het adres online.ranson-canniere.be

U ontvangt van ons een UITNODIGINGSMAIL met een link, uw login emailadres en een tijdelijk wachtwoord.

  • Klik op deze link.
Loginscreen
  • Vul uw login emailadres en tijdelijk wachtwoord in.
  • Druk op Aanmelden.
Omdat dit uw eerste aanmeldpoging is, wordt u naar de wachtwoord wijzigen pagina gebracht en moet u verplicht een nieuw wachtwoord ingeven.
Opgelet! Verander het ingevulde emailadres niet! Dit is uw login emailadres.
Change password screen
  • Vul uw nieuwe wachtwoord in en bevestig dit een tweede maal.
  • Uw nieuwe wachtwoord moet minimum het volgende bevatten:
    • Minimum 6 karakters
    • Minimum 1 getal
  • Druk op verstuur.
Afhankelijk van uw schermgroote zullen er 2 navigatiebalken zijn:
  • Bovenste navigatiebalk:
    • Home pagina
    • Contact pagina:
    • Afmelden
    • Taal wijzigen

  • Rechter navigatiebalk:
    • Assortiment: De volledige lijst van artikelen waaruit gekozen kan worden
    • Favorieten: De selectie van artikelen die zijn aangeduid als uw favoriet
    • Producten: De producten die door u in de afgelopen periode besteld werden
    • Kalender: Het overzicht in kalendervorm van uw orders
    • Order: Huidige order
    • Order geschiedenis: Historiek van uw geplaatste orders
    • Mijn sjablonen: Lijst van opgeslagen order sjablonen
    • Mijn instellingen: Link naar uw persoonlijke gebruikersinstellingen/li>
De pagina waarop u zich bevind zal steeds in het vet aangeduid zijn.
Home screen
Op mobile apparaten kunt u de naviagtiebalk vinden door op het Menu icoontje te klikken.
Home screen
Op de Mijn instellingen pagina kunt u uw persoonlijk instellingen beheren.

U kunt op ieder moment uw instellingen opslaan door up de wijzigingen opslaan knop, links bovenaan te klikken.

Mijn instellingen:
  • Ordenen per categorie: verdeelt de gekozen artikelen in een order al dan niet in de bijhorende artikelcategorie.
  • Orderbevestiging ontvangen via mail.
  • Alle orderbevestigingen ontvangen via mail: zorgt ervoor dat orderbevestigingen, aangemaakt door andere gebruikers, ook verstuurd worden naar uw e-mail adres voor al uw klanten.
  • My settings screen
  • Hier stelt u de verschillende tijden in waarop u order herinneringen wil ontvangen op de verschillende weekdagen. Indien u geen herinnering wil ontvangen op die dag, maakt u het uur veld leeg door op het kruisje te klikken.
  • Herinneringen ontvangen: schakel de order herinneringen in/uit.
  • My settings screen
  • Wachtwoord wijzigen:
    • My settings screen
    • Uw nieuwe wachtwoord moet minimum het volgende bevatten:
      • Minimum 6 karakters
      • Minimum 1 getal
Als gebruiker is het mogelijk dat u aan meerdere klanten wordt gekoppeld. Indien nodig zal het systeem u vragen voor welke klant u een bepaalde actie wil doen.

U kunt op ieder moment zien voor welke klant u aan het werken bent door het klantnummer in de bovenste navigatiebalk te bekijken.
Current customer
U kunt ook op elk ogenblik veranderen van klant door de huidige klant te selecteren. Hierna verschijnt een pop-up waarop u een andere klant kunt aanduiden en bevestigen.
Dit is tevens ook dezelfde pop-up die het systeem zal tonen bij het vragen naar een klant.
Customer switch popup
Opgelet! Zorg ervoor dat het actieve order is verstuurd anders gaan de wijzigingen mogelijks verloren.
Een nieuw order aanmaken kan op 2 manieren:
  1. Via de Kalender pagina
    • Calendar - navigation
    • Door op een datum te klikken in de kalender, wordt een nieuw order aangemaakt voor levering op de geselecteerde dag. Hierdoor wordt u naar de Order pagina gebracht.
    • Opgelet! Klik niet op een balkje van een bestaand order. Dit zal het geselecteerde order weer openen en dus geen nieuw order aanmaken.
    • Calendar screen
  2. Via de Order pagina opent u de actieve bestelling
    • Current order - navigation
    • Volgende zaken kunt u meegeven wanneer u een order plaatst:
      • Orde referentie:
        Uw referentie zal op al onze documenten afgedrukt worden
      • Gevraagde leverdatum
      • Levernota opmerking
        Opgelet! Deze opmerking zal specifiek vermeld worden op de levernota. Deze opmerking zal niet zichtbaar zijn voor de mensen in onze productie.
      • Aanduiden als Speciaal order:
        Indien u dit veld aanvinkt zal het order in een aparte lijst terecht komen bij onze Customer Service. Via het veld opmerking speciaal order kan u aangeven wat u van ons verwacht.
        Opgelet! Dit order zal niet automatisch in productie genomen worden.
    • Order screen
Eens een order is aangemaakt, kunnen verschillende artikelen toegevoegd worden aan dit order. Dit kan op meerdere manieren:
  1. Via de Assortiment pagina
    • Items - navigation
    • Hier kunnen de beschikbare artikel toegevoegd worden aan het huidige order. U kunt deze direct aan uw huidige order koppelen door het aantal in te vullen en op het icoon te klikken. Bij het klikken op het nummer van een artikel, wordt doorverwezen naar een detail pagina van het artikel waar tevens ook varianten kunnen aangeduid worden.
    • U kunt verschillende filters toevoegen op deze pagina om makkelijk een artikel op te halen.
    • U kunt kiezen voor een lijst weergave of een kaart weergave met behulp van de knoppen boven de filters.
    • Items screen

  2. Via de Producten pagina
    • Products - navigation
    • Op deze pagina worden alle artikelen weergegeven die ooit besteld zijn geweest voor de geselecteerde klant. Net zoals op de Assortiment pagina kunnen producten hier toegevoegd worden aan het huidige order door op het icoon te klikken. Bij het klikken op het nummer van een artikel, wordt doorverwezen naar een detail pagina van het artikel waar tevens ook varianten kunnen aangeduid worden.

  3. Op de Order pagina zelf
    • Door een zoekterm in te geven in het invulveld en op de Voeg nieuw artikel toe knop te klikken, wordt een pop-up getoond op het scherm met de gevonden items uit de zoekterm.
    • Order - add item
    • Selecteer het gewenste artikel en klik op bevestigen. Het artikel wordt toegevoegd aan het huidige order.
    • Via de zoekterm wordt gezocht op:
      • Artikelnummer
      • Omschrijving
      • Barcode
    • Opgelet! Als met de zoekterm meer dan 50 artikelen worden gevonden, zal een waarschuwing getoond worden en moet de zoekterm specifieker gemaakt worden.
    • Opgelet! Als met de zoekterm geen artikelen worden gevonden, zal een waarschuwing getoond worden en moet de zoekterm algemener gemaakt worden.
    • Order - choose item
U kan verschillende artikelen aanduiden als uw favoriet.

Deze artikelen kunnen dan automatisch ingevoerd worden bij het aanmaken of bewerken van een order.

Favorieten kunnen aangemaakt worden door in de artikellijst op het icoon te klikken.
Favourite line
Een overzicht van al uw favorieten kunt u vinden op de Favorieten pagina.
Favourite page
Op deve pagina kunt u ook artikelen toevoegen aan uw favorieten via de zoekfunctie.
Order - add item
Info! Deze zoekfunctie werkt zoals op de Order pagina, zie Orders -> Artikelen toevoegen aan het huidig order.
Via de knop op de Order pagina worden al de favoriete artikelen in het order geplaats met aantal 0. Zo kunt u gemakkelijk uw vaste artikelen snel ingeven.
Een reeds geplaatst order wijzigen of updaten gebeurt op de Order pagina.

Om het order te kiezen dat u wilt updaten kan dit op 2 manieren:
  1. Via de Kalendar pagina.
    • Klik op het balkje van het order dat u wilt wijzigen.
    • Calendar screen
    • U wordt doorverwezen naar de detailpagina van het order. Hier kunt u via de Order bijwerken knop het order updaten. U wordt doorverwezen naar de order pagina waar u het order kunt bewerken.
    • Order actions
    • Het geselecteerde order is nu uw huidige order en kan bewerkt worden
  2. Via de Order geschiedenis pagina.
    • Hier worden alle order opgelijst die de klant bestelde.
    • Klik op het ordernummer om deze te open en de order details te bekijken. Hier kunt u ook het order updaten.
    • Order history line
  • Eens het order geselecteerd is, kan deze bewerkt worden op de Order pagina.
  • Volgende acties zijn mogelijk bij het bewerken van een order:
    • Order update: De aangebrachte wijzigingen op het order versturen.
    • Stop order update: De aangebrachte wijzigingen op het order annuleren.
    • Order annuleren: Het geplaatste order annuleren/ongedaan maken.
    • Order update actions
  1. Om een order te selecteren om te wijzigen, zie Orders -> Een order updaten
  2. Eens het order geselecteerd is kunnen volgende zaken op de orderlijnen aangepast worden:
    1. Artikelvariant: Selecteer een artikelvariant indien mogelijk
    2. Opmerking: Dit is een artikel specifieke opmerking
    3. Hoeveelheid
    4. Artikel verwijderen uit het order
    5. Order lines
  3. Eens een aanpassing gemaakt is, wordt deze automatisch opgeslagen. Bij een probleem zal een waarschuwing getoond worden.
  4. Opgelet! Wijzigingen worden niet automatisch doorgestuurd. Het order moet steeds handmatig verstuurd worden.
  • Via de Order geschiedenis pagina:
    • Klik op de knop. Er wordt een nieuw, tijdelijk order gemaakt met de artikelen uit het gekozen order. U wordt doorgestuurd naar de Order pagina.
    • Reorder button
    • Ga naar een order detail pagina, zie Orders -> Een order updaten en klik op de herbestel dit order knop.

  • Via de Order detail pagina:
    • Ga naar een order detail pagina, zie Orders -> Een order updaten en klik op de order kopiëren knop. Een kalendar pop-up komt tevoorschijn.
    • Copy order button
    • Selecteer in de kalendar de datums waarnaar u het order wil kopiëren en druk op bevestigen.
    • Opgelet! Na het bevestigen van de datums, worden het gekozen order gekopieerd. Dit kan echter enige tijd duren.
    • Opgelet! Indien het order niet gekopieerd kon worden, zal hiervan een melding komen, bovenaan in het scherm.

  • Via de Kalender pagina:
    • Klik op het balkje van het order dat u wilt herbestellen. U wordt gebracht naar de detail pagina van het order. Klik vervolgen op de herbestel dit order knop.
  • Info! Als u een order vaak herbesteld, is het aangeraden om hier een sjabloon van te maken. Zie het puntje Sjablonen.

Met behulp van de handige Excel import/export tool, kunt u gemakkelijk een nieuw order aanmaken of een bestaand order wijzigen in uw eigen Excel programma.


Opgelet!
Een aantal kolommen zijn verplicht bij het importeren van een Excel bestand.
De beste manier om deze tool te gebruiken, is een Excel export maken en dit bestand gebruiken bij het importeren.
Verwijder of voeg geen kolommen toe aan het Excel bestand!

Met behulp van de Excel export tool kan u een Excel bestand aanmaken met voorgedefinieerde artikelen en/of aantallen.
Zo kan u gemakkelijk nieuwe orderlijnen aanmaken en/of wijzigen in uw Excel programma.

Een Excel export maken gebeurt telkens met behulp van de knop.

Dit kan op verschillende manieren:

  1. Via de Favorieten pagina.
    Dit zal al uw favoriete artikelen exporteren en de aantallen in de export op 0 zetten.
  2. Via de Mijn sjablonen pagina.
    Dit zal al de artikelen vanuit het geselecteerde sjabloon exporteren met de opgeslagen aantallen.
  3. Via de Order geschiedenis pagina.
    Dit zal al de artikelen vanuit het geselecteerde order exporteren met de bestelde aantallen.
  4. Via de Order pagina.
    Dit zal al de artikelen vanuit het huidige order exporteren met de opgeslagen aantallen.

Eens het Excel bestand geëxporteerd is, kunnen regels aangepast, verwijderd of toegevoegd worden.


Kolominformatie:

  • artikel_nr (verplicht): Het artikelnummer dat u wilt toevoegen.
  • variant_code: De variantcode van het artikel.
  • artikel_omschrijving: Omschrijving van het artikel.
    Info! Deze kolom wordt automatisch ingevuld bij het exporteren. Dit hoeft niet ingevuld te worden en is enkel informatief.
  • hoeveelheid (verplicht): De hoeveelheid die u wilt toevoegen. Dit veld moet numeriek zijn en groter zijn dan 0.
    Info! Bij een foutieve ingave wordt de hoeveelheid op 0 gezet.
  • levernota: De levernota voor deze regel.

Met behulp van de Excel import tool kan u een geëxporteerd Excel bestand gemakkelijk terug importeren om een order aan te maken of te wijzigen.

Een Excel bestand importeren wordt telkens gedaan op de Order pagina en werkt als volgt:

  1. Klik op de knop.
  2. Volgende pop-up komt tevoorschijn Current order - navigation
  3. Klik op de knop.
  4. Selecteer het Excel bestand dat u wilt importeren.
  5. Klik op Bevestigen.
  6. De lijnen vanuit uw Excel bestand worden nu overgenomen op uw order.
    Opgelet! Alle bestaande regels uit uw huidig order zullen overschreven worden!
  7. Bij het foutief verlopen van de import, worden de gevonden fouten getoond adhv. een pop-up bovenaan het scherm.
    Indien mogelijk zal de pop-up het lijnnummer geven waar de fout zicht voordoet.
Een sjabloon is een order met verschillende artikelen die vaak samen worden besteld. Het gebruik van deze sjablonen is handig als repetitief hetzelfde order gemaakt moeten worden. Zo moet niet bij iedere bestelling dezelfde artikelen toegevoegd worden, maar kan dit automatisch aangemaakt worden.
  • Een nieuw sjabloon aanmaken kan op 2 manieren:
    1. Via de Order geschiedenis pagina
      • Selecteer een order uit de lijst door op het ordernummer te klikken. Zo komt u op de order detailpagina terecht.
      • Klik op de order opslaan als sjabloon knop. U krijgt een melding dat het order werd opgeslagen als sjabloon.
      • Order actions
    2. Via de Order pagina
      • Tijdens het maken van een order kunt u dit steeds opslaan als sjabloon door op de order opslaan als sjabloon knop, boven de artikelen, te klikken. U krijgt een melding dat het order werd opgeslagen als sjabloon.
      • Wanneer het order succesvol werd opgeslagen als sjabloon, kunt u dit bekijken op de Mijn sjabloon pagina. Hier vind u een lijst van al de opgeslagen sjablonen.
      • Order actions
      • Opgelet! Sjablonen worden opgeslagen per klant. Eenzelfde sjabloon kan niet gebruikt worden voor meerdere klanten.
  • Om een sjabloon te bewerken navigeert u naar de Mijn sjablonen pagina.
  • Om een sjabloon te verwijderen klikt op op het icoon in de lijst.
  • Selecteer het sjabloon dat u wilt aanpassen door op de beschrijving te klikken. U wordt doorgestuurd naar de sjabloon detailpagina.
  • De omschrijving zal gebruikt worden als de naam voor het sjabloon bij het toevoegen.
  • U kunt een nieuw artikel toevoegen zoals op de Order pagina via de voeg nieuw artikel toe knop. Zie Orders -> Artikelen toevoegen aan het huidige order -> 3. voor meer informatie hierover.
  • Een artikel bijwerken of verwijderen werkt zoals op de Order pagina.
    Wijzigingen worden automatisch opgeslagen.
    Bij problemen wordt een waarschuwing getoond.
    Zie Orders -> Een orderlijn updaten voor meer informatie omtrent het updaten van artikelen
Een sjabloon gebruiken kan op 2 manieren:
  1. Via de Mijn sjablonen pagina
    • Klik op het icoon om het desbetreffende sjabloon te herbestellen. Een nieuw tijdelijk order wordt aangemaakt.
    • U wordt doorverwezen naar de Order pagina waar u het order kunt bevestigen en bestellen.
  2. Via de Order pagina:
    • Klik op de sjabloon toepassen knop.
    • Info! Deze knop wordt enkel getoond als er sjablonen opgeslagen zijn.
    • Een dropdown wordt getoond met de beschikbare sjablonen. De beschrijving van het sjabloon wordt getoond als naam.
    • Bij het selecteren van een sjabloon worden de artikelen uit het sjabloon toegevoegd bovenop de reeds bestaande artikelen.
    • Order - add template
Download pdf